استیگماتیسم چشم چیست ؟

استیگماتیسم که در اصطلاح رایج با لفظ ((استیگمات)) شناخته میشود بیماری رایج چشمی است که دید را با مشکل مواجه می کند و این مشکل میتواند توسط عینک : لنز  ویا عمل جراحی برطرف شود :دلیل اصلی بروز این وضعیت  به این خاطر است که چشم به صورت کامل کروی نسیت و این موضوع باعث بوجود اندم خطای انکساری میشود : استیگماتیسم تقریبا در همه افراد وجود دارد و تنها شدت و ضعف ان بین افراد متفاوت است: برای تصحصح این خطا معمولا از عینک : لنز و یا جراحی کمک گرفته میشود .

آستیگمات چیست؟

آستیگمات بودن فرد به معنای آن است که عدسی یا قرنیه چشم وی شکل نامنظمی داشته یا کره چشم او کاملا گرد نیست. در شرایط ایده‌آل، کره چشم درست شبیه یک توپ گرد است. بنابراین، نور وارد شده در چشم به صورت مساوی و منظم شکسته شده و دید واضحی را به‌وجود می‌آورد. اما اگر کره چشم به اندازه کافی گرد نبوده و شبیه توپ فوتبال آمریکایی باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت، نور بیش‌تر از یک جهت خم می‌شود. این به معنای آن است که فقط بخشی از یک شئ در کانون توجه قرار می‌گیرد و سایر قسمت‌ها ممکن است مبهم و تار به‌نظر برسد. در حالت کژبینی، معمولا ابعاد کره چشم نامتقارن بوده یا ناهمواری قرنیه یا عدسی اجازه نمی‌دهد نور به درستی منکسر شود. این امر منجر به تار بینی چشم میشود.

آستیگماتیسم معمولا با نزدیک‌بینی (myopia) یا دوربینی (hyperopia) توام است. این سه عارضه با عنوان عیوب انکساری چشم شناخته می‌شوند. دلیل این امر هم آن است که همه این موارد با نحوه شکست یا انکسار نور ارتباط دارند. استفاده از عینک یا لنز مناسب و جراحی می‌تواند به برطرف کردن این عارضه کمک کند. بنابراین، برای مقابله با این مشکل لازم است به پزشک مراجعه کرده یا از طریق پذیرش 24 ساعته با بهترین متخصصان چشم مشورت کنید.

 

آستیگمات یک مشکل شایع بینایی است که به دلیل خطا در شکل قرنیه ایجاد می شود. این عارضه هم درست مانند نزدیک بینی و دوربینی، یکی از مشکلاتی است که افراد را مجبور به استفاده از عینک می‌کند. علت به‌وجود آمدن این عارضه کاملا معلوم نیست. برخی از افراد به‌طور مادرزادی و بعضی دیگر به‌صورت اکتسابی به آستیگماتیسم دچار می‌شوند. برای آشنایی با این عارضه و آگاهی از کلیه اطلاعات مربوط به آن پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

 

استیگماتیسم
تصویری از دید نرمال و دید استیگماتیسم 

 

 

چشم انسان کروی است و در شرایط عادی زمانی که نور داخل چشم راه میابد : : ممکن است منکسر و یا منحرف شود و با این شرایط یک تصویر واضح از منظره : در مغز جای گیرد .

اما چشمی که دچار استیگماتیسم است : بیشتر به شکل توپ راگپی و یا انتهای یک قاشق در می اید : برای  این دسته از افراد زمانی که نور وارد چشم می شود: نور به جهات بیشتری منکسر میشود و همین پدیده سبب میشود تا وی تنها نقطه خاصی را واضح ببیند و بقیه نقاط در فواصل دیگر به صورت تار و یا مواج دیده شود .

شیشه های اصلاح دید (( لنز های تماسی یا عینک )) برای استیگماتیسم :

معمولا یک لنز نرم مخصوص که توریک نام دارد تجویز می شود .این دسته از لنز ها قابلیت منحرف کردن نور در جهت را بیشتر از جهات دیگر دارند . 

همچنین دسته دیگری از لنز ها وجود دارند که لنز سخت نامیده می شوند.این دسته از لنز ها بریا افرادی که مبتلا به استیگماتیسم شدید هستند تجویز میشود .همچنین از عدسی های استوانه ای در عینک برای تصحیح استیگماتیسم استفاده میشود . اپتومتریست بعد از انجام معاینات . عدسی متناسب با نیاز شما را معرفی خواهد کرد .

دلیل استیگماتیسم چیست ؟

استیگماتیسم یک پدیده رایج و طبیعی است که به واسطه ان دید چشم تار و یا ناهموار می شود اما دلیل اصلی ان تاکنون کشف نشده است .

                                      

نشانه های استیگماتیسم چیست ؟

افرادی که درای استیگماتیسم تشخیص داده نشده هستند دارای تابینی هستند . اما ممکن است این موضوع : خستگی یا خشکی چشم نیز باشد . هرچند که این نشانه ها ممکن است نشانه استیگماتیسم نباشد :بهتر است در صورتی که این نشانه ها را تجربه اید به چشم پزشک مراجعه کنید .

 استیگماتیسم چگونه تشخیص داده میشود ؟

اپتومتریست به راحتی با نگاه کردن به درون چشم شما می تواند استیگماتیسم شما را تشخیص دهد . استیگماتیسم ممکن است سبب اختلالت دیگر چشمی همچون دوربینی و نزدیک بینی شود .به سبب ایکه استیگماتیسم به اهستگی پیشرفت میکند . بهتر است به محض اینکه متوجه تعقیرات شدید به اپتومتریست مراجعه کنید .

استیگماتیسم چگونه مداوا میشود ؟

تقریبا تمامی اختلالات دید ناشی از استیگماتیسم را میتوان توسط عینک و یا برطرف کرد . برای افرادی که به میزان کم استیگمات مبتلا هستند . نیازی به استفاده از لنز نیست و تنها در صورتی که استیگماتیسم مطوسط و شدید باشد می توان از لنز برای اصلاح دید استفاده کرد .

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.